Zima klepe na dveře a přezouvání se blíží. My jsme připraveni! A co vy?
Zima už je skoro za dveřmi, a tak přišel opět čas přezout Vaše BMW/MINI. Letos jsme si pro Vás připravili malý dárek za přezutí a uskladnění Vašich sad kol. Využijete-li tuto službu, dostanete od nás voucher v hodnotě 2.000 Kč na jakýkoliv další servis.*
*Voucher je platný po dobu 12ti měsíců od doby vystavení, je nepřenosný (vystavený na VIN Vašeho vozu) a jednorázový. Voucher je možné využít pouze na našich brněnských pobočkách.
Základní výhody konstrukce zimních pneumatik
Zimní pneumatiky se standardně označují písmeny M+S, tedy „mud and snow“ neboli „bláto a sníh“. Tento symbol vyražený na bočnici pneumatiky potvrzuje, že pneumatika je vhodná a určená do sněhu, bláta či sněhové břečky, a to v rozsahu všech zimních teplot. Tento symbol ovšem nevypovídá nic o výkonu a reálných vlastnostech konkrétní zimní pneumatiky.
Kvalita pryžové směsi a konstrukce pneumatiky je klíčová vzhledem k jízdním vlastnostem pneumatiky. Zimní pneumatiky osvědčených výrobců mají neporovnatelně lepší vlastnosti na sněhu a ledu, než pneumatiky výrobců orientovaných pouze na nízkou cenu. S levnými zimními pneu sice zabrzdíte pravděpodobně dříve než na letních pneumatikách, nedosahují však dostatečných bezpečnostních výsledků v porovnání s pneumatikami kvalitních a ověřených značek.
Někteří řidiči se mylně domnívají, že nákupem celoročních pneumatik ušetří na pořizovacích nákladech. Tato úvaha se zdá správná, ale pouze do okamžiku, než zohlední kilometrovou výkonnost pneumatik. Letní pneumatika má kilometrový nájezd zhruba 40 000 km, zimní 20 000 km a celoroční 28 000 km.
Ze zákona plyne povinnost používat v zimě pneumatiky s hloubkou drážek min. 4 mm na všech kolech. Tím se problematika kilometrového nájezdu celoročních pneumatik ještě prohlubuje. V praxi díky tomu může docházet k situacím, kdy celoroční pneumatiky se vzorkem ojetým na 4 mm již nevyhovují normám pro nadcházející zimní období, ale v létě by se na nich přitom dalo ještě jezdit. Praktickým příkladem nákladové neefektivnosti pak může být motorista, který nakoupí za 8 let 4 páry celoročních pneumatik a přitom během těchto 8 let ojede na minimum pro letní období pouze 2 páry.
Riskovat s nevhodným obutím na zimu se nevyplatí. Z testů výrobců pneumatik je jasně vidět, že kvalitní zimní pneumatiky výrazně lépe akcelerují, zatáčí a brzdí na sněhu a ledu. Technologie výroby stále nepokročila tak daleko, aby nabídla pneumatiky, vhodné do všech teplot a povětrnostních podmínek.
U zimních pneumatik může být jejich rychlostní index nižší, než je uvedeno v TP. Rychlost jízdy však musí být přizpůsobena této nižší hranici. Maximální konstrukční rychlost, při použití takových zimních pneumatik, by dle vyhlášky 341/2002 Sb. měla být vyznačena v zorném poli řidiče.
Obecné pravidlo zní, že na zimní pneumatiky by se mělo přezout při dlouhodobějším poklesu teplot pod 7°C