Nové BMW R 18 Roctane je pátým členem rodiny R 18. Je to velký cestovní cruiser ve stylu bagger, který se jako pátý člen připojuje ke stávajícím modelům R 18, R 18 Classic, R 18 B a R 18 Transcontinental. Opět se vrací k historii a tradici BMW Motorrad a kombinuje nejmodernější motocyklové technologie s designem a šarmem dob minulých.
Po technické i vizuální stránce si BMW R 18 vypůjčuje řešení ze slavných modelů BMW, jako je například BMW R 5, a opět se zaměřuje na podstatu motorkářství: puristická technika bez příkras a motor boxer jako epicentrum potěšení z jízdy – to jsou hlavní prvky. Klasický design a přitom moderní technika se spojují do fascinujícího celkového konceptu. Tato kombinace přináší jedinečné zážitky z jízdy, tento nový model se vyznačuje působivě navrženým designem s nízkou zadní částí, působící, jako by byla tvarovaná větrem.
Srdcem nového BMW R 18 Roctane je známý velkoobjemový plochý dvouválec, označovaný jednoduše „big boxer“. Tento motor svým vzhledem, ale také vzrušujícími zážitky z jízdy navazuje na století výroby motocyklů BMW Motorrad. V případě nového R 18 Roctane motor na svoji minulost hrdě odkazuje kombinací matně černé metalízy Avus na válcích a leskle černých krytů hlav. Nejvýkonnější dvouválcový motor typu boxer, jaký byl kdy použit u sériového motocyklu, se může pochlubit objemem 1802 cm3. Jeho výkon dosahuje 67 kW (91 k) při 4750 1/min. V rozmezí 2000 až 4000 otáček za minutu poskytuje točivý moment více než 150 Nm a také živelnou hnací sílu a jadrný zvuk. S černým motorem dokonale ladí tmavě chromovaný výfukový systém a příruby.
Základem podvozku nového modelu R 18 Roctane je dvojitý rám z ocelových trubek. Jeho konstrukce je pokračováním dlouholeté tradice tohoto typu rámu u strojů BMW Motorrad. Mimořádně vysoká kvalita výroby a pozornost věnovaná detailům se projevuje i v sotva postřehnutelných detailech, jako jsou svařované spoje mezi ocelovými trubkami a litými nebo kovanými díly. Zadní kyvné rameno je vyrobeno v podobném designu jako u legendárního BMW R 5 a podobně je řešen také uzavřený hřídel pohonu zadního kola používající šroubové spoje.
Prvky odpružení nového BMW R 18 Roctane záměrně nemají žádnou možnost elektronického nastavení. Místo toho teleskopická vidlice a přímo spojená centrální pružicí vzpěra s progresivním tlumením podle dráhy propružení a nastavitelné předpětí pružiny zajišťují účinné vedení kol a citlivou odezvu odpružení. Stejně jako u legendárního BMW R 5 jsou pevné trubky teleskopické vidlice uloženy ve vidlicových pouzdrech. Průměr pevné trubky vidlice činí 49 mm, zdvih odpružení je 120 mm vpředu a 90 mm vzadu.
Nové BMW R 18 Roctane zpomaluje dvojice kotoučových brzd vpředu a samostatná kotoučová brzda vzadu, vždy ve spojení se čtyřpístkovými pevnými třmeny. Kola z lehké slitiny dodávají motocyklu stylový vzhled. Vpředu mají rozměr 3,5 x 21" a jsou obuta do pneumatik 120/70 B 21, vzadu pak 5,5 x 18" s pneumatikami 180/55 B 18.
Nové BMW R 18 Roctane se vyznačuje ležérní, takzvanou „středovou polohou stupaček“, která je zcela v souladu s filozofií BMW Motorrad. Tato klasická poloha nohou za válci je pro BMW nejen typická, ale umožňuje také uvolněnou a aktivní jízdní pozici, ideální pro efektivní ovládání motocyklu. Model R 18 Roctane je vybaven dvouúrovňovým sedlem, které se směrem dozadu zužuje, úchyty pro spolujezdce a stupačkami ve spojení s řadicí páčkou. Vysoká černá řídítka zajišťují vzpřímenou a uvolněnou jízdní pozici.
Nové R 18 Roctane je díky kufrům lakovaným v barvě kapotáže ideálně vybaveno pro pohodové cestování a výlety. Každý z kufrů nabízí 27 litrů prostoru pro zavazadla. Pro delší výlety lze nový R 18 Roctane vybavit čelním štítkem s přídavnými světlomety a zavěšenými směrovými světly z nabídky BMW Motorrad Originálního příslušenství .
Nové R 18 Roctane má standardně černý lak. Jako volitelná výbava jsou k dispozici matné metalické laky Mineral Grey (šedá) a Manhattan Metallic (zelená).
Aby bylo možné vyhovět individuálním potřebám zákazníků, je nové R 18 Roctane standardně vybaveno kromě jiného třemi jízdními režimy Rain, Roll a Rock, což není v tomto segmentu obvyklé. Součástí standardní výbavy je také stabilizační systém ASC (Automatic Stability Control), který zajišťuje vysokou úroveň jízdní bezpečnosti. Kromě toho je nové R 18 Roctane standardně vybaveno regulací brzdného účinku motoru. Mimo další výbavu je k dispozici i asistent pro couvání, díky němuž je manévrování couváním pohodlnou záležitostí. Funkce Hill Start Control usnadňuje rozjezd do kopce. Vyhřívané rukojeti, které jsou rovněž k dispozici jako výbava na přání z výroby, udrží ruce v teple i v chladných dnech.
R 18 Roctane s citem a ve stylu „custom bagger“ nově interpretuje ikonický styl dob minulých. Mnoho jeho detailů odráží puristický design, který formovaly především klasické motocykly, jako je třeba BMW R 5. Legendární boxer z roku 1936 připomínají funkční a stylové prvky, jako je dvojitý trubkový rám, palivová nádrž ve tvaru hrušky, odkrytý kardan nebo lakování s dvojitou linkou (volitelná doplňková výbava). Klasické díly karoserie modelu R 18 Roctane, jako jsou palivová nádrž, přední a zadní blatníky nebo kryty světlometů, jsou všechny vyrobeny z kovu – přesně jak se na autentickou klasiku sluší. Podobně klasicky, tedy jako u původního R5 s pevnou zadní stavbou, vypadá i rám, který je ve skutečnosti tvořen moderní dvojicí kyvných ramen a centrální pružicí a tlumicí jednotkou.
Kamkoli se oko pozorovatele podívá, v každém detailu je vidět s láskou navržená technika. To platí i pro světlomet s integrovaným, klasicky řešeným kulatým přístrojem. Touto charakteristickou kombinací se vyznačovalo legendární BMW R 5 z roku 1936 a od té doby téměř všechny motocykly BMW až do počátku 70. let. Nové BMW R 18 Roctane nyní tuto tradici oživuje, ovšem s nejmodernější technikou a v soudobém pojetí. Nápis „BERLIN BUILT“ na ciferníku je zřetelným odkazem na původ motocyklu. Nové R 18 Roctane se totiž vyrábí v závodě BMW Motorrad v Berlíně-Spandau.
Stejně jako všichni ostatní členové rodiny R 18 nabízí i nové R 18 Roctane architekturu přímo navrženou pro přestavby – na tuto možnost byl kladen důraz již v zárodku vývoje modelové řady R 18. Odhalené kryty hlav válců a kryt bloku motoru (prsa) jsou navíc navrženy tak, aby byly umístěny mimo olejový systém mazání, což umožňuje jejich velmi snadnou výměnu.