V rámci oslav 50. výročí založení divize BMW M Vám představujeme nové BMW M4 CSL.
Smyslem existence nového BMW M4 CSL s dynamickými schopnostmi zcela nové úrovně, inteligentní lehkou konstrukcí, dvěma sedadly, specifickým podvozkem a speciálními prvky výbavy je jízda na závodním okruhu. Geny, které M4 CSL sdílí se svým závodním sourozencem, BMW M4 GT3, se odrážejí i v jeho jízdních vlastnostech. Při testech na Severní smyčce okruhu Nürburgring dosáhlo BMW M4 CSL nejrychlejšího času na kolo ze všech sériových automobilů vyrobených BMW Group. Na trati, která se tradičně používá pro srovnávací účely a jež bez rovinky v úseku T13 měří 20,6 km, se časomíra zastavila na hodnotě 7 minut a 15,677 s. Jeho oficiální a notářsky ověřený čas na 20,832 km dlouhém okruhu (kompletní kolo) byl 7 minut a 20,207 s. Podobně působivé jsou i údaje o zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,7 s a sprintu z 0 na 200 km/h za 10,7 s.
Pro tento model specifická pohonná jednotka BMW M4 CSL vychází ze stejného vysokootáčkového řadového šestiválce s technologiemi M TwinPower Turbo, který pohání závodní BMW M4 GT3. Jeho značné výkonové rezervy umožnily výrazné zvýšení výkonu, aniž by bylo nutné dělat ústupky z hlediska spolehlivosti nebo životnosti. Klíčem k tomuto nárůstu výkonu bylo zvýšení maximálního plnicího tlaku obou jednokomorových turbodmychadel z 1,7 na 2,1 baru a pro tento model specifická úprava řídicí jednotky. Motor BMW M4 CSL dosahuje nejvyššího točivého momentu 650 Nm v rozmezí od 2750 do 5950 otáček za minutu. Maximální výkon 405 kW/550 k nastupuje při 6250 1/min.
Závodní konstrukce 3litrového motoru je zaměřena jednoznačně na vysoké otáčky a maximální výkon. Uzavřená koncepce bloku s vnitřními stěnami válců pokrytými nastříkanou vrstvou oceli přispívá k jeho mimořádné pevnosti, zatímco kovaný lehký klikový hřídel umožňuje zvládnout extrémně vysoký točivý moment. Dalšími M specifickými konstrukčními prvky jsou vnitřní části hlavy vyrobené za použití technologie 3D tisku.
Chladicí i mazací okruhy jsou navrženy tak, aby zvládaly specifické nároky ostré jízdy. Výfukový systém se dvěma koncovkami, elektricky ovládanými klapkami a odlehčeným koncovým titanovým tlumičem navíc vytváří emocionálně podmanivý zvuk inspirovaný závodními vozy, který byl vytvořen speciálně pro nové BMW M4 CSL.
Hnací síla motoru je přenášena na zadní kola nového BMW M4 CSL prostřednictvím osmistupňové převodovky M Steptronic s technologií Drivelogic. Pro tento model specifické uložení motoru a převodovky zajišťuje, že se výkon motoru mimořádně rychle a přímo přeměňuje na jízdní dynamiku. Pevnější spojení motoru s převodovkou je jasně patrné zejména při ostré jízdě.
Stejně jako motor v novém BMW M4 CSL, i podvozek prošel řadou detailních úprav, které byly přizpůsobeny výkonové charakteristice pohonné jednotky. Tyto modifikace zohledňují také výrazné snížení hmotnosti a pro daný model specifické zvýšení tuhosti karoserie, díky čemuž se směs agility, dynamiky a přesnosti řízení, kterou jsou vozy BMW M proslulé, posouvá do nové dimenze.
Tuhost karoserie nového BMW M4 CSL výrazným způsobem zvyšují v motorovém prostoru zcela nově vyvinuté vzpěry. Pomocí numerických modelů byla geometrie hliníkových odlitků mezi klobouky horního uložení a přední částí vozu přesně přizpůsobena silám působícím v různých jízdních situacích.
Individuálně vyladěná kinematika nápravy a nastavení odklonu kol, tlumičů, pomocných pružin a pro tento model specifických stabilizátorů zlepšují přesnost řízení, přenos bočních sil při průjezdu zatáčkou a reakci pružin i tlumičů. Kromě pro daný model specifického zavěšení má M4 CSL ve srovnání s BMW M4 Competition Coupé o osm milimetrů nižší světlou výšku. Na seznamu standardní výbavy speciální edice najdeme také Adaptivní M podvozek s elektronicky řízenými tlumiči, elektromechanické řízení M Servotronic s variabilním převodem a M karbon-keramické brzdy.
Standardně dodávaná, pro tento model specifická M kontrola trakce umožňuje řidiči individuálně v deseti stupních nastavit okamžik zásahu regulace prokluzu kol. Na suchém povrchu dovolují stupně 1 až 5 systému M kontroly trakce řidiči provádět kontrolované drifty. Stupně 6 až 10 vycházejí z nastavení vyvinutého pro jezdce okruhových závodů a zohledňují podmínky povrchu i teplotu pneumatik s cílem maximalizovat trakci a směrovou stabilitu.
Součástí standardní výbavy jsou také M kovaná kola z lehké slitiny v exkluzivním designu Cross-spoke (19palcová na přední a 20palcová na zadní nápravě). Jsou obuta do speciálně pro tento model vyvinutých pneumatik o rozměru 275/35 ZR19 vpředu a 285/30 ZR20 vzadu.
Závodní charakter BMW M4 CSL se opírá o prověřenou koncepci, která vychází z nejmodernějších poznatků z oblasti vývoje a nejnovějších technologií. „CSL“ je zkratka pro „Competition, Sport, Lightweight“, odkazující na zásadní roli konstrukce s nízkou hmotností při dosahování úspěchů v motorsportu. Podle stejného principu v roce 1973 vyhrál automobil BMW 3.0 CSL vyvinutý společností BMW Motorsport GmbH hned napoprvé mistrovství Evropy cestovních vozů. A také M4 CSL jede ve stopách úspěšných speciálních edic předchozích generací BMW M3/M4, především legendárního BMW M3 CSL z roku 2003 a BMW M4 GTS představeného v roce 2016.
Světová premiéra nového BMW M4 CSL je na přehlídce Concorso d'Eleganza Villa d'Este (20.–22. května 2022) jedním z vrcholů jubilejního 50. ročníku. Výroba tohoto speciálního modelu, jehož vznikne pouze omezená série 1000 kusů, bude zahájena v červenci 2022 v továrně BMW Group v Dingolfingu.
Díky svým schopnostem v oblasti inovací a závodního know-how dokázalo BMW M GmbH snížit pohotovostní hmotnost speciální edice na 1625 kilogramů. Vynikající hodnota výkonové hmotnosti 2,95 kg/k (4,01 kg/kW) nabízí ideální základ pro dynamický zážitek z jízdy.
Použití M karbonových celoskořepinových sedadel samo o sobě snížilo hmotnost ve srovnání se standardními sedadly, jimiž je vybaveno BMW M4 Competition Coupé, přibližně o 24 kilogramů. Odstranění zadních sedadel a bezpečnostních pásů a související úpravy zavazadlového prostoru přinesly úsporu 21 kilogramů. Změny na podvozku, včetně instalace mimořádně lehkých M karbon-keramických brzd a speciálních kol z lehké slitiny, pružin a vzpěr z lehkých slitin, snížily hmotnost o dalších přibližně 21 kilogramů. Odstraněním velkého množství zvukové izolace a přechodem na ultralehkou zvukovou izolaci se ušetřilo přibližně 15 kilogramů, zatímco použitím komponentů z plastů vyztužených uhlíkovými vlákny (CFRP) se ušetřilo přibližně jedenáct kilogramů. Kromě střechy z CFRP jsou z tohoto lehkého a technologicky vyspělého materiálu vyrobeny například kapota motoru a víko zavazadlového prostoru nebo středová konzola. Hmotnost výfukového systému o více než čtyři kilogramy snižuje titanový koncový tlumič. Detailní úpravy dílů, jako je BMW maska chladiče ve tvaru ledvinek, zadní světla, podlahové koberečky a automatická klimatizace, snižují hmotnost o další čtyři kilogramy.
Karoserie BMW M4 CSL je standardně lakována exkluzivním matným šedým metalickým lakem Frozen Brooklyn Grey. Tento odstín v kombinaci s bezbarvě lakovanými plochami z uhlíkových vláken a červenými detaily vytváří vizuálně expresivní vzhled ryzí sportovnosti. Alternativně si zákazníci mohou objednat nový model M4 CSL v pastelové bílé barvě Alpine White nebo v černém metalickém laku Sapphire Black.
Volitelně dodávané laserové světlomety BMW Laserlight jsou dalším zajímavým prvkem přední části nového BMW M4 CSL. Tyto světlomety svítí jak při uvítací sekvenci při odemykání dveří, tak při zapnutí potkávacích a dálkových světel nikoli bíle, ale žlutě, a evokují tak vzhled úspěšných závodních vozů GT.
Zadní LED světla nového BMW M4 CSL jsou standardně vybavena technologií, která se v sériově vyráběném voze objevuje vůbec poprvé. Jejich skleněné kryty v sobě mají propletenou strukturu světelných vlásečnic, které osvětluje laserová technologie, což vytváří živou strukturu povrchu světel. Vzniká tak velmi osobitý světelný podpis, který je za tmy rozpoznatelný i na velkou vzdálenost.
Specifické prvky výbavy modelu BMW M4 CSL se vyznačují osobitým vyvážením mezi ryzostí sportovního vozu, neomezenou každodenní použitelností a exkluzivní prémiovostí. M karbonová celoskořepinová sedadla řidiče a spolujezdce se vyznačují samonosnou strukturou z CFRP a záměrnou absencí komfortních prvků. Opěradlo má pevně daný sklon, podélný posuv lze měnit manuálně a výšku sedadla je možné upravovat pouze v dílně pomocí šroubováku ve třech úrovních. M karbonová celoskořepinová sedadla mají také odnímatelné opěrky hlavy a umožňují instalaci šestibodových bezpečnostních pásů.
Dokonalé prostředí na palubě pro soustředěnou radost z jízdy vytváří M Alcantarový volant, antracitové čalounění stropu, karbonové obložení interiéru, nápisy „CSL“ na sedadlech, středové konzole a zadním panelu, stejně jako M specifické displeje. Standardem je také rozšířené kožené čalounění Merino a M bezpečnostní pásy. V zadním prostoru se nacházejí dva odkládací prostory pro přilby.
Součástí M specifického systému ovládání je tlačítko M Setup pro přímé nastavení mnoha funkcí vozidla a dvě M tlačítka umístěná na volantu a určená pro uložení a rychlé vyvolání preferovaného nastavení automobilu. Součástí standardní výbavy je také systém M Drive Professional s funkcemi M Drift Analyser a časomírou M Laptimer. Celek doplňuje tlačítko M Mode pro aktivaci nastavení ROAD, SPORT a TRACK.
Standardně dodávaný je rovněž BMW Live Cockpit Professional, obsahující kombinaci za volantem umístěného přístrojového panelu s úhlopříčkou 12,3 palce a 10,25palcového kontrolního displeje. Jeho součástí je také navigační systém BMW Maps, inteligentní osobní asistent BMW Intelligent Personal Assistant, integrace telefonů s bezdrátovým nabíjením a rozhraní Wi-Fi. Ze seznamu volitelné výbavy lze objednat M specifický BMW Head-Up Displej a záznamník BMW Drive Recorder.
Řada komfort zvyšujících prvků výbavy a asistenčních systémů, kterými je BMW M4 CSL vybaveno, se zaměřuje na to nejdůležitější v souladu s jeho inteligentní lehkou konstrukcí a puristickou koncepcí. Standardní výbava zahrnuje automatickou klimatizaci, ukazatel vzdálenosti Park Distance Control, varování před čelní srážkou, upozornění na nechtěné opuštění jízdního pruhu a ukazatel rychlostních limitů. Na přání je k dispozici dvouzónová automatická klimatizace, alarm a systémy Driving Assistant a Parkovací asistent.