Třetí M model BMW Motorrad jako unikátní cestovně-sportovní motocykl.
Již na konci roku 2018 BMW Motorrad představilo v segmentu automobilů úspěšnou strategii M modelů také mezi motocykly. Od té doby nabízí speciální M výbavu a díly M Performance. Nové BMW M 1000 XR je po superbiku M 1000 RR a výkonném roadsteru M 1000 R třetím M modelem BMW Motorrad, který slaví světovou premiéru. BMW M 1000 XR je navržené jako cestovně-sportovní motocykl.
V roce stého výročí založení společnosti BMW Motorrad se dynamická filozofie nejsilnějšího písmene na světě přenesla i na nový model M XR: M je po celém světě synonymem závodních úspěchů a fascinace vysokovýkonnými modely BMW a je určeno zákazníkům s obzvláště vysokými nároky na výkon, exkluzivitu a individualitu.
S motorem o výkonu 148 kW (201 k), pohotovostní hmotností pouhých 223 kg a podvozkem a aerodynamikou navrženými jak pro dynamickou jízdu na okresních silnicích, tak pro cestování na dlouhé vzdálenosti i rychlá kola na závodním okruhu přináší nové M XR jako nejlehčí zástupce tohoto segmentu crossoverů dynamické jízdní zážitky, které byly dříve vyhrazeny čistokrevným superbikům.
Nové M XR je vybaveno dále zdokonaleným vodou chlazeným řadovým čtyřválcem, který vychází z pohonné jednotky modelu S 1000 RR. Jeho maximální výkon činí 148 kW (201 k) při 12 750 1/min, což je o 23 kW (31 k) více než u nového S 1000 XR. Nejvyššího točivého momentu 113 Nm dosahuje při 11 000 1/min. Omezovač otáček v případě modelu M XR zasahuje při 14 600 1/min. Větší záběr zadního kola na všechny rychlostní stupně zajišťuje zkrácený sekundární převod, vytvořený použitím pastorku se 47 zuby (S 1000 XR: 45 zubů). Kromě toho jsou převodové poměry 4., 5. a 6. rychlostního stupně ve srovnání s modelem S 1000 XR kratší, což rovněž prospívá trakci zadního kola, zátahu i dynamice.
Kromě technologie pohonu a podvozku byla klíčovou oblastí při vývoji modelu M XR také aerodynamika. Nové M XR dostalo na přední kapotáž M křidélka s cílem dosáhnout ještě rychlejších časů na závodním okruhu a co nejlepší jízdní stability ve vysokých rychlostech. Již v rychlosti přibližně 100 km/h zatěžují díky aerodynamickému přítlaku přední kolo dalšími kilogramy, při rychlosti 220 km/h se přítlak zvětší o přibližně 12 kg.
Odpružení a podvozek nového M XR vychází z modelu S 1000 XR, jehož hlavním prvkem je hliníkový mostový rám. M XR má přední kolo vedeno obrácenou teleskopickou vidlicí s průměrem 45 mm. Vidlice je vybavena tzv. vložkami s uzavřenými kazetami, které jsou oddělené od hydraulických systémů pístů. Další novinkou modelu M XR je dodatečná nastavitelnost předpětí vidlice ve spojení se standardně dodávaným systémem aktivního tlumení Dynamic Damping Control (DDC).
Kromě toho je vidlice modelu M XR vybavena horní trojitou svorkou s důmyslně vyfrézovanou objímkou řídítek a širšími černými hliníkovými řídítky s laserem vygravírovaným nápisem „BMW M 1000 XR“. Novinkou u modelu M XR jsou také volitelně dostupná zpětná zrcátka umístěná na koncích řídítek. Upraveny byly rovněž nohy vidlice, které jsou nyní navrženy tak, aby mohly být použity nové M brzdové třmeny. Dalším novým prvkem modelu M XR je nastavitelný tlumič řízení.
Po modelu M 1000 RR a M 1000 R je nové M XR třetím motocyklem BMW s M brzdami. Tyto brzdy byly vyvinuty přímo na základě zkušeností s brzdami závodních strojů BMW Motorrad v mistrovství světa superbiků. Modře lakované brzdové třmeny se vyznačují známým M logem.
Spolu se dvěma 5 mm silnými brzdovými kotouči o průměru 320 mm a černě lakovanými hliníkovými držáky brzdových kotoučů představuje brzdový systém vybavený novou ruční radiální brzdovou pumpou v současnosti vrchol vývoje brzdových systémů v segmentu silničních strojů. Nové M XR je již ve standardu vybaveno velmi lehkými kovanými hliníkovými koly. V rámci paketu M Competition jsou k dispozici exkluzivní M karbonová kola s nově navrženými pásky na ráfku
Nová funkce Brake Slide Assist je důležitou a velmi užitečnou inovací, zejména pro jezdce na závodních tratích. Umožňuje jezdci při brzdění najet do zatáčky s konstantním skluzem.
Přístrojový panel nového M XR má stejný základní design a úvodní M animaci jako M RR. Novinkou je rozšířené zobrazení červené sekce otáčkoměru. Jako volitelnou výbavu lze prostřednictvím aktivačního kódu přes rozhraní OBD přístrojového panelu získat komplexní datový materiál pro použití M GPS stopek a GPS senzoru zasílajícího údaje do přístrojů (BMW Motorrad Originální příslušenství).
Ještě více než S 1000 XR je nové M XR s vylepšenou technologií podvozku a dosud nejvýkonnějším motorem použitým v dynamickém roadsteru od BMW Motorrad nekompromisně navrženo pro sportovní jízdu – ať už na okresních silnicích, nebo na závodním okruhu. M XR je vrcholem toho, co je v současnosti v segmentu crossoverů možné. Proporce M XR jsou ultrakompaktní a sportovní, trojrozměrně navržené plochy jsou vzrušující a dynamické současně. Štíhlé, útlé a mimořádně agresivní M XR vypadá zepředu neobyčejně osobitě díky novým M křidélkům. Vzhled odrážející výkonnost nového M XR je zřejmý také z barevného provedení, kdy je černá kapotáž kombinována s M barvami, tedy světle modrou, tmavě modrou a červenou.
Pro ty, kteří stále nejsou spokojeni se standardně vybaveným novým M XR, pro znalce závodní techniky a sportovce v jedné osobě nabízí paket M Competition fascinující směsici prvotřídních komponentů. Kromě toho je díky němu nové M XR o další 3 kg lehčí. Paket M Competition obsahuje M karbonová kola, M karbonové díly, jako je například zadní blatník s integrovaným krytem řetězu, boční kapotáž, přední blatník, vnitřní kryt zapalování/zámku řízení a také plně nastavitelný M systém stupaček pro jezdce, stupaček pro spolujezdce a M GPS stopek (aktivační kód).