Třetí generace BMW X1 vstupuje do elektromobility. Premiéru slaví čistě elektrické BMW iX1.
Okamžitě dostupná radost z jízdy a moderní variabilita podtrhují charakter nového BMW X1. Díky výraznějšímu designu, posílené elektrifikaci a progresivní konektivitě posouvá model X1 úspěšnou koncepci vozů Sports Activity Vehicle (SAV) prémiového kompaktního segmentu do budoucnosti utvářené udržitelností a digitalizací. Výjimečné postavení nového BMW X1 v rámci konkurence podtrhuje výrazně rozšířená standardní výbava, prostornější a prémiovější interiér, nový ovládací systém BMW Operační systém 8 s BMW Prohnutým displejem a také široká nabídka systémů pro automatizovanou jízdu a parkování.
Třetí generace BMW X1 se pro širokou cílovou skupinu stává také vstupní branou do elektromobility ve stylu BMW i. Model BMW iX1 xDrive30 (spotřeba elektřiny, kombinovaná podle WLTP: 18,4–17,3 kWh/100 km; emise CO2: 0 g/km; předběžné hodnoty vycházejí z aktuální fáze vývoje vozu), který se začne prodávat následně po uvedení nové generace modelu se spalovacím motorem, je prvním čistě elektrickým prémiovým kompaktním modelem BMW Group postaveným na flexibilní platformě.
Nové BMW X1 bude uvedeno na trh v říjnu 2022 a zpočátku budou k dispozici dvě zážehové a dvě vznětové varianty. Hned poté bude následovat další zážehový a jeden vznětový model, ke kterým se přidá BMW iX1 xDrive30 a dvojice plug-in hybridních modelů.
Díky ostřeji řezanému designu a většímu vnitřnímu prostoru představuje nové BMW X1 okamžitě viditelný posun vpřed. Nová generace tak zřetelněji než kdy jindy podtrhuje svůj status člena modelové rodiny BMW X. Mezi klíčové prvky patří čistý a zjednodušený design ploch a pro X typické černé obložení ve spodní části karoserie, zdůrazňující robustní charakter vozu. Kolmá přední část navíc zvyšuje vizuální osobitost nového X1.
Uvnitř nového BMW X1 je pět plnohodnotných sedadel a jeho zavazadlový prostor lze využít mnoha způsoby. Zejména řidič a spolujezdec na předních sedadlech se mohou těšit na výrazné zvětšení prostoru v oblasti ramen a loktů. Opěradla zadních sedadel lze standardně sklopit v poměru 40:20:40 a volitelně je možné pro ještě větší komfort nastavit jejich sklon. Modely poháněné výhradně spalovacími motory lze navíc na přání vybavit posuvnými zadními sedadly, což umožňuje zvětšit prostor pro nohy cestujících vzadu nebo objem zavazadlového prostoru. Při využití všech sedadel má nové BMW X1 objem zavazadlového prostoru 540 litrů, což je o 35 litrů více než u jeho předchůdce. Tento objem lze rozšířit až na maximálních 1600 litrů (+50 litrů).
Lehčí karoserie a podvozkové komponenty pomáhají novému BMW X1 k jeho agilitě a hospodárnosti. Díky inteligentní kombinaci materiálů se podařilo minimalizovat hmotnost vozu a zároveň zvýšit tuhost jeho karoserie a bezpečnost v případě nárazu. Oceli lisované za tepla a hliníkové slitiny použité pro strukturu chránící posádku doplňují pro ještě větší pevnost oceli s proměnnou tloušťkou. Tuhost karoserie v přední části BMW iX1 a plug-in hybridních modelů zvyšuje přídavný panel a pevné spojení s krytem baterie, který je navržen jako nosný prvek. Čistě elektrický model je navíc vybaven speciální vzpěrou, jež spojuje horní uložení předních tlumičů. Takto dosažené zvýšení torzní tuhosti zlepšuje směrovou stabilitu a reakce vozu v zatáčkách.
Hliníková kapota snižuje hmotnost přední části vozu, což přispívá k lepší ovladatelnosti. Další úsporu hmotnosti přinášejí lehké plastové nosníky předních a zadních dveří. Neodpruženou hmotnost pomáhají snižovat odlehčená kovaná kola (nejsou součástí všech modelových variant). Použití ocelových komponentů s povrchovou úpravou zinek/hořčík zlepšuje ochranu proti korozi.
Koncepce karoserie nového BMW X1 zahrnuje také cílená vylepšení v oblasti aerodynamiky, jež zlepšují jízdní dynamiku i hospodárnost. Spotřebu elektrické energie a dojezd BMW iX1 vylepšuje menší odpor vzduchu, který u čistě elektrického modelu snižuje uzavřená BMW maska chladiče ve tvaru ledvinek. Všechny ostatní varianty modelu X1 mají tradiční masku doplněnou o aktivní lamely, které jsou umístěné též v nasávacím otvoru ve spodní části předního nárazníku. Průchod vzduchu přizpůsobují potřebám chladicího okruhu a okolním teplotám. Zavření vzduchových lamel zlepšuje nejen aerodynamiku, ale také umožňuje rychlejší zahřátí spalovacího motoru po studeném startu a delší akumulaci tepla po jeho vypnutí.
Proudění vzduchu kolem vozu je navíc precizně usměrňováno vzduchovými clonami po stranách předního nárazníku, zapuštěnými klikami dveří, aerodynamicky vylepšenými vnějšími zpětnými zrcátky a koly z lehké slitiny, kombinací střešního spoileru a bočních lišt kolem zadního okna, velkým difuzorem ve spodní části zadního nárazníku a prakticky zcela zakrytým podvozkem s přesně tvarovanými svody vzduchu a skrytými koncovkami výfuku. Stejně jako u čistě elektrického BMW iX1 je i u nové generace plug-in hybridních modelů baterie umístěna v podlaze vozu, přičemž zakrytování baterie má pozitivní vliv na snížení odporu vzduchu. Tyto vlastnosti společně snižují v závislosti na modelové variantě součinitel odporu vzduchu vozu až na cx = 0,26. Nové BMW X1 tak stanovuje ve svém segmentu nová měřítka v oblasti aerodynamiky.
Nižší je také aerodynamický hluk způsobovaný tvarem karoserie a některými přídavnými díly. Vylepšené těsnění karoserie kolem předních dveří a zadních dveří a nově navržená vnější zpětná zrcátka zvyšují oproti předchozímu modelu úroveň akustického komfortu. Hluk snižují také pneumatiky s nižším valivým odporem. Jízdní komfort umocňuje vylepšené uložení motoru a převodovky, jež snižuje vibrace. Výrazně nižší vibrace vznikají také při startování a vypínání motoru nového BMW X1.
Nové BMW iX xDrive30*:
Spotřeba elektřiny, kombinovaná podle WLTP: 18,4–17,3 kWh/100 km,
Kombinované emise CO2: 0 g/km.
* Všechny hodnoty jsou předběžné.
Nové BMW X1 xDrive30e:
Kombinovaná spotřeba paliva: 1,1-0,8 l/100 km,
Kombinovaná spotřeba elektřiny: 18,2-16,4 kWh/100 km,
Kombinované emise CO2: 24-17 g/km v cyklu WLTP.
Nové BMW X1 xDrive23i:
Kombinovaná spotřeba paliva: 5,3-4,8 l/100 km,
Kombinované emise CO2: 140–125 g/km v cyklu WLTP.