Na sklonku jubilejního roku divize BMW M GmbH představuje nejexkluzivnější speciální model, jaký kdy vyrobila – mistrovské technické dílo ztělesňující podstatu 50 let závodní vášně a s legendárním označením poukazující na své historické kořeny.
Dvoumístné BMW 3.0 CSL (kombinovaná spotřeba paliva: 11,0 l/100 km; kombinované emise CO2: 249 g/km; podle WLTP) kombinuje jedinečný design s puristickými zážitky z jízdy. Koncept vzniklý v 70. letech minulého století, spočívající v použití závodní techniky pro čistou radost z jízdy na silnici, přenáší v koncentrované podobě do současnosti.
BMW 3.0 CSL bylo vyvinuto se záměrem přinést to nejlepší z pěti desetiletí závodních zkušeností BMW M GmbH v mimořádně emotivním automobilu. Všechny aspekty jeho charakteru v podobě dynamicky-elegantního exteriéru, klasického interiéru sportovního vozu, inteligentní lehké konstrukce, řadového šestiválce, manuální převodovky a pohonu zadních kol se opírají o typický přístup automobilů BMW M. Vzájemně se doplňují a s pomocí nejmodernějších technologií jsou dokonalým ztělesněním fascinace mimořádnými jízdními schopnostmi v typickém stylu značky, která je úspěšná již více než 50 let. Jízda v BMW 3.0 CSL je proto nejen exkluzivním a intenzivním řidičským zážitkem, ale současně také emocionálním propojením historie a současnosti nejsilnějšího písmene světa.
BMW 3.0 CSL vznikne v přísně omezené sérii. U příležitosti výročí padesáti let se do prodeje dostane přesně 50 postupně číslovaných kusů tohoto speciálního modelu. Hned od počátku tak bude každé BMW 3.0 CSL skutečnou raritou, která si najde své místo v automobilových sbírkách obzvláště věrných a nadšených fanoušků BMW M.
Výroba všech kusů potrvá přibližně tři měsíce. Každý z nich vznikne s absolutní oddaností dokonalému řemeslnému zpracování v do detailu propracovaném výrobním procesu v externí výrobní lokalitě továrny BMW Group Dingolfing v Moosthenningu v Dolním Bavorsku. Exkluzivně navržené interiérové komponenty z plastů vyztužených uhlíkovými vlákny (CFRP) jsou ručně vyráběny speciálně určenými specialisty na karoserie nejen v Mnichově, ale rovněž v továrně na výrobu komponentů BMW Group v Landshutu.
Také pro lakování BMW 3.0 CSL byl navržen speciální proces, v němž se výjimečným způsobem doplňuje řemeslná zručnost s nejmodernějšími technologiemi. Jedině tak je zaručeno, že každý jednotlivý díl má své charakteristické barevné provedení. O konfiguraci a montáž vozů se stará tým 30 speciálně kvalifikovaných a zkušených techniků. Vzhledem ke složitosti procesů v manufaktuře prochází každé BMW 3.0 CSL osmi montážními cykly na stejném počtu výrobních stanic, což je samo o sobě postupem, který trvá až 10 dní.
Celkově lze říci, že extrémně vysoký podíl individuální ruční práce znamená, že doba potřebná k výrobě každého BMW 3.0 CSL je mnohonásobně vyšší než u běžných automobilů BMW M. Po dokončení v manufaktuře prochází každý vůz před uvolněním k předání zákazníkovi několikastupňovou kontrolou kvality a schvalovacím procesem v hlavním závodě v Dingolfingu.
BMW 3.0 CSL má, jako reinkarnace legendárního sportovního vozu pro závody i silnice, všechny vlastnosti puristického automobilu. V jedinečně exkluzivní podobě ztělesňuje klasickou podobu radosti z jízdy s odkazem na tradiční kořeny BMW M GmbH. Jeho stejnojmenný vzor, který byl vyvinut v roce založení BMW Motorsport GmbH a stal se nejúspěšnějším závodním vozem své éry, je považován za první automobil, který nese DNA pro maximální radost z jízdy a řidičskou vášeň – tedy dodnes nezaměnitelné rysy automobilů BMW M.
Závodní verze historického BMW 3.0 CSL zvítězila v Mistrovství Evropy cestovních vozů již během své první sezóny v roce 1973, v letech 1975 až 1979 si toto vítězství zopakovala ještě pětkrát za sebou.
Silniční verze závodního vozu, která byla vyvinuta pro homologační účely, se zejména v závěrečné fázi vývoje stala všeobecně známým symbolem inspirativní a ryzí radosti z jízdy. Trojice písmen CSL v označení tohoto modelu znamenala „Coupé, Sport, Leichtbau“, tedy kupé, sport, nízká hmotnost, což je také stručné shrnutí receptu na úspěch tohoto dvoudveřového vozu.
Kromě rozšířených blatníků dostala jeho karoserie kupé také poutavý aerodynamický paket, který zahrnoval přední spoiler, aerodynamické lišty na předních bocích a střešní spoiler. Designové úpravy proti ostatním verzím velkého kupé BMW doplňovalo zadní křídlo, které zlepšovalo přilnavost zadních kol. Nebylo schváleno pro provoz na pozemních komunikacích, a proto bylo při dodání vozu umístěno v zavazadlovém prostoru. Přesto se těšilo velké pozornosti veřejnosti a kupé podle něj dostalo přezdívku „Batmobil“.
Nejsilnější řadový šestiválec s přímým vstřikováním, jaký kdy byl použit v modelu BMW, měl objem zvětšený na 3153 cm3 a dosahoval maximálního výkonu 151 kW/206 k. Samozřejmostí byl propracovaný upravený podvozek.
Pohotovostní hmotnosti pouhých 1270 kg bylo dosaženo zásluhou komplexního přístupu k odlehčení. Dveře byly vyrobeny z hliníku, stejně jako kapota a víko zavazadlového prostoru. Řada dalších prvků karoserie, jako střecha, boční panely a přepážka zavazadlového prostoru, byla vyrobena z mimořádně tenkého plechu a chromované nárazníky byly nahrazeny plastovými lištami. Účinné snížení hmotnosti zajistila lehká skořepinová sedadla a absence izolačního materiálu, posilovače řízení a elektrického ovládání oken. Celkově bylo dosaženo výkonové hmotnosti 6,2 kg/k.
Nové BMW 3.0 CSL je aktuální reinterpretací všech těchto vlastností zakotvených v jeho modelovém označení. Jeho karoserie typu kupé klade tradiční důraz na sportovní eleganci a expresivní dynamiku. Jeho technologie pohonu a povozku vychází z nejnovějšího vývoje závodních a vysokovýkonných sportovních vozů BMW M GmbH. Pro inteligentní lehkou konstrukci je typické především rozsáhlé použití karbonových dílů. Výkonová hmotnost současného BMW 3.0 CSL dosahuje hodnoty pouhých 2,9 kg/k.
I přesto, že jde o samostatný model společnosti BMW M GmbH, a navzdory omezenému počtu kusů prošlo BMW 3.0 CSL kompletním vývojem pro sériovou výrobu. Samozřejmostí proto bylo rozsáhlé testování v městském provozu, na okresních silnicích, dálnicích i závodních okruzích. Na ladění proudění vzduchu a aerodynamického vyvážení bylo vynaloženo přibližně 200 pracovních hodin, z toho 50 hodin v aerodynamickém tunelu BMW Group. Kromě toho musela dvě předsériová BMW 3.0 CSL podstoupit crash testy v podobě čelního a bočního nárazu.
BMW 3.0 CSL s proporcemi klasického kupé a klasickou koncepcí, která kombinuje podélně vpředu uložený motor a manuální převodovku s pohonem zadních kol, jde ve stopách svého historického předchůdce. Výrazné aerodynamické prvky, mohutně tvarované blatníky, výrazný zadní spoiler a řada dalších detailů jednoznačně vycházejí z designu legendárního kupé ze 70. let.
Kromě toho se ale jeho vzhled vyznačuje principy, které se u automobilů BMW M uplatňují odjakživa: specifické prvky exteriéru vycházejí z technických požadavků na přívod chladicího vzduchu, aerodynamickou vyváženost a jízdní dynamiku, které jsou základem mimořádně fascinujících jízdních výkonů. BMW 3.0 CSL tak emocionálním a autentickým způsobem vyjadřuje nadčasovou vášeň pro závody.
Výkon a sportovní charakter signalizuje již přední část BMW 3.0 CSL, která je umístěna nízko nad vozovkou. Jejím hlavním prvkem je charakteristická BMW maska ve tvaru ledvinek s vnitřními mřížkami ve tvaru kosočtverců. Její vzpřímená poloha odkazuje na design přední části svého historického předchůdce. Stejně jako lišty kolem bočních oken má i rámeček ledvinek masky povrchovou úpravu matného hliníku. Přísun potřebného množství vzduchu pro chlazení motoru a brzd zajišťují společně s BMW maskou ve tvaru ledvinek dva velké otvory v předním nárazníku, připomínající vstupy vzduchu u modelu ze 70. let.
Nízké přední světlomety dodávají přední části soustředěný výraz. Laserové světlomety zaujmou žlutým světlem jak při uvítacím představení po odemknutí, tak při aktivaci potkávacích a dálkových světel. Tím odkazují na úspěšné závodní vozy GT, spojení s motorsportem a konkrétně na BMW M4 GT3, které v roce 2022 vyhrálo jezdecký i týmový titul v DTM.
Při pohledu z boku propůjčuje BMW 3.0 CSL sportovní a zároveň klasicky elegantní vzhled dlouhá kapota, velký rozvor i typické tříprostorové proporce. Výrazně rozšířené boky karoserie a vzduchový deflektor vedoucí přes celou střechu vytvářejí dynamický výraz i při stání vozu.
Rozšířené blatníky upozorňují na velký rozchod kol, který významně přispívá k mimořádné dynamice při jízdě v zatáčkách. Současně poskytují prostor pro zlatá kovaná kola z lehké slitiny Y-spoke, která mají na přední nápravě průměr 20 palců a na zadní 21 palců. Instalace kol na již smontované nápravy navržené přímo pro BMW 3.0 CSL probíhá v rámci výrobního procesu v závodě BMW Group v Dingolfingu. Točivý moment použitý při utahování středových zámků je s hodnotou 930 Nm nejvyšší ze všech sériových vozů BMW Group.
Kovaná kola z lehké slitiny jsou obuta do pneumatik Michelin vyvinutých exkluzivně pro BMW 3.0 CSL. Na bocích pneumatik je vyraženo číslo 50, představující další nenápadný odkaz na výročí BMW M GmbH, u jehož příležitosti byl tento speciální model navržen a postaven.
Také pohled zezadu na BMW 3.0 CSL zaujme svojí působivostí a nově interpretovanými designovými prvky svého předchůdce. Nejvýraznější je z tohoto úhlu pohledu zadní křídlo, které je z boku uzavřené, a přenáší tak charakteristický vzhled „Batmobilu“ do moderního designového stylu. Působivým detailem zadní části je vzduchový deflektor navržený tak, aby vytvářel dodatečný přítlak a zlepšoval tím trakci na zadní nápravě. Pro zajištění vyváženosti pracuje ve spojení s výrazným karbonovým difuzorem v zadním nárazníku, vylepšujícím proudění vzduchu v oblasti podvozku.
Výrazným prvkem zadní části jsou také čtyři koncovky výfukové soustavy uspořádané ve tvaru šipky, které vycházejí z titanového koncového tlumiče. Zadní světla BMW 3.0 CSL používají jemná světelná vlákna osvícená laserovými diodami, která vypadají nejen trojrozměrně, ale také tak, jako by se ve světle vznášela.
Již od samého počátku 70. let se BMW Motorsport GmbH vrylo do paměti fanoušků nejen díky mimořádným závodním úspěchům, ale také pro svůj nezaměnitelný vzhled. Stejně jako závodní vozy mělo i vybavení jezdců, kamióny a další týmové vybavení jednotné pruhy v modré, fialové a červené barvě na bílém pozadí. BMW 3.0 CSL na tuto tradici navazuje bílým lakem Alpine White a důmyslně navrženými pruhy v barvách BMW M GmbH.
Základní barva i M pruhy se nanášejí převážně ručně, což vyžaduje mnoho času a umu. Postupem speciálně navrženým pro BMW 3.0 CSL je lakováno celkem 22 samostatných segmentů. Zvláštní pozornost je věnována mimořádně přesnému zakončení lakovaných pruhů u ploch s odhaleným karbonem. Většina karbonových dílů exteriéru v bílé barvě Alpine White je ručně lakována specialisty. Pro přesné umístění pruhů livreje v barvách BMW M GmbH lakýrníci používají maskování pomocí laserové projekce a také na míru vyrobené obrysové fólie.
Každý díl s ozdobnými pruhy se vyrábí šest dní. Během této doby absolvuje až osm lakovacích procesů, každý s nezbytnými mezikroky, jako je broušení a maskování barevných pruhů. Celkem se tak u každého vozu jedná o 134 lakovacích procesů, což v lakovně pro celou malou sérii speciálního modelu představuje celkem 6700 ručních pracovních úkonů.
Sekvence čísel na dveřích a střeše BMW 3.0 CSL, navržené ve stylu raných závodních vozů, jsou propojením minulosti se současností. Jejich provedení ve stylu závodních čísel vychází z historicky prvního automobilu BMW M vyvinutého pro závody cestovních vozů, zatímco číslo 50 odkazuje na výročí založení společnosti BMW M GmbH. Další připomínkou 70. let jsou dvě loga BMW umístěná na C-sloupcích, tedy přímo za tradičním Hofmeisterovým záhybem.
BMW 3.0 CSL je vybaveno nejvýkonnějším řadovým šestiválcovým motorem, jaký kdy byl použit v automobilu BMW M určeném pro silniční provoz. To stejné platilo také pro jeho stejnojmenného předchůdce a jeho řadový šestiválec o výkonu 151 kW/206 k.
Od té doby prošel řadový šestiválec M Power působivým vývojem. V BMW M1 se tento motor již v roce 1978 dostal až na výkon 204 k/277 k a na 250 kW/340 k v BMW M5 druhé generace z roku 1991. Pátá generace BMW M3 přišla v roce 2014 na trh s přeplňovaným řadovým šestiválcem o výkonu 317 kW/431 k s technologií M TwinPower Turbo.
Řadový šestiválec BMW 3.0 CSL má stejné technické kořeny jako pohonná jednotka aktuálního vítězného vozu DTM. Motor o objemu 3,0 litru ohromuje ochotou k vytáčení s pro M typickou vysokootáčkou koncepcí. Jeho základem je extrémně tuhý uzavřený blok motoru, lehký kovaný klikový hřídel a vnitřní části hlavy válců vyrobené s využitím 3D tisku. Chladicí systém a přívod oleje jsou navrženy pro extrémně dynamické jízdní situace. BMW M4 GT3 dosáhlo svých vítězství v šampionátu DTM s nejnovější verzí řadového šestiválce s výkonem kolem 600 k, který ve verzi určené pro velkosériovou výrobu v aktuálních modelech řady BMW M3/BMW M4 dosahuje výkonu až 375 kW/510 k.
Motor s technologií M TwinPower Turbo vyvinutý exkluzivně pro BMW 3.0 CSL posunuje maximální výkon na 412 kW/560 k. Vyvine maximální točivý moment 550 Nm a fascinuje lineárním průběhem výkonu až do maximálních otáček 7200 min-1.
K přenosu hnací síly na vozovku použili vývojáři BMW 3.0 CSL koncepci, která je již po desetiletí osvědčeným základem pro maximální radost z jízdy a intenzivní interakci mezi řidičem a jeho vozem. Řadový šestiválec je spojen se šestistupňovou manuální převodovkou, jejíž převodové poměry jsou optimálně přizpůsobeny jeho charakteristice. Přesně definované dráhy řazení umožňují rychlé a přesné změny převodových stupňů. Řadicí páka vyrobená exkluzivně pro BMW 3.0 CSL vystupuje ze středové konzoly a je luxusním doplňkem interiéru. Okamžitě vzbuzuje nadšení z manuálního řazení, příjemně padne do ruky a svým bílým povrchem, vyrytým schématem řazení a číslem 50 připomíná počátky BMW M GmbH v 70. letech 20. století. Poctu moderním technologiím představuje asistent řazení, který vyrovnáváním otáček motoru při podřazování během brzdění do zatáček zajistí hladké sepnutí spojky bez rizika zablokování zadních kol. Řidič může tuto funkci podle svých preferencí aktivovat nebo deaktivovat.
Hnací moment BMW 3.0 CSL se přenáší na vozovku tradičním způsobem výhradně prostřednictvím zadních kol. Při jízdách na závodním okruhu může řidič využít pro M typického plynulého nárůstu bočních sil k průjezdu zatáček kontrolovanými drifty. K působivé dynamice kromě jiného přispívá také Aktivní M diferenciál propojený se stabilizačním systémem DSC (Dynamic Stability Control), který svůj svorný účinek přesně přizpůsobuje dané jízdní situaci. Při dynamickém výjezdu ze zatáček dostává řidič jednoznačnou zpětnou vazbu o potenciálu přilnavosti zadních pneumatik, díky níž může citlivě dávkovat hnací sílu putující k zadním kolům.
Také v nastavení zavěšení kol a odpružení se spojily nejmodernější technologie s metodikou vzájemného sladění všech komponentů, která dozrává již pět desetiletí. Komponenty podvozku použité v BMW 3.0 CSL představují vrchol vývoje vysokovýkonných sportovních vozů BMW M GmbH. Jde zejména o přední nápravu s dvojicí oddělených spodních ramen a integrovanou pružicí a tlumicí vzpěrou, M specifickou pětiprvkovou zadní nápravu, Adaptivní M podvozek s elektronicky řízenými tlumiči, elektromechanické řízení M Servotronic s proměnným převodem a M karbon-keramický brzdový systém s nastavitelnou charakteristikou odezvy.
Dokonalá integrace všech systémů pohonu a podvozku probíhala v rámci intenzivních testovacích jízd na veřejných komunikacích i na závodních tratích, včetně Nordschleife okruhu Nürburgring, která je již 50 let nejlepším testovacím místem pro všechny automobily BMW M. Před zahájením fyzických testů inženýři BMW M GmbH navrhli a do všech detailů vyladili podobu BMW 3.0 CSL v rámci digitálního vývoje. Zapojením virtuální reality a dalších digitálních procesů bylo možné maximálně urychlit vývoj pro sériovou výrobu. Proces do detailů pečlivě navržených simulací a ladění zohlednil při vývoji BMW 3.0 CSL jeho specifické rozměry, hmotnost i rozložení zatížení náprav, extrémně vysokou tuhost karoserie a kloubů zavěšení, jakož i aerodynamickou vyváženost. Tím byla již od počátku zajištěna pro M typická kombinace agility, dynamiky a přesnosti řízení.
M karbon-keramický brzdový systém poskytuje účinné zpomalení, vylepšenou odolnost vůči vadnutí, ale také vynikající tepelnou stabilitu a extrémně vysokou odolnost proti opotřebení. Kombinuje šestipístkové brzdy s pevnými třmeny a karbon-keramické brzdové kotouče o rozměrech 400 x 38 milimetrů na přední nápravě s jednopístkovými pevnými třmeny a karbon-keramickými brzdovými kotouči o rozměrech 380 x 28 milimetrů na zadní nápravě. Třmeny na sebe upozorňují červeným lakováním. M specifická konstrukce integrovaného brzdového systému nabízí dvě charakteristiky citlivosti brzdového pedálu, z nichž lze vybírat v menu M Setup.
Funkce M Traction Control umožňuje řidiči individuální nastavení hranice zásahu protiprokluzového systému. K dispozici je deset úrovní, a kromě režimu M Dynamic Mode lze stabilizační systém i zcela vypnout. BMW 3.0 CSL je dokonale připraveno na puristické vysokovýkonné zážitky na závodní tratích.
V BMW 3.0 CSL je tradice inteligentní lehké konstrukce, která se používá od 70. let minulého století, nově definována pomocí nejmodernějších technologií. Pro snížení hmotnosti v oblasti karoserie a podvozku došlo k minimalizaci použití izolačních materiálů, ale především k mimořádně vysokému podílu plastů vyztužených uhlíkovými vlákny (CFRP). BMW M GmbH je v používání díků z materiálu CFRP v sériově vyráběných vozidlech průkopníkem. Již v roce 2004 poprvé vybavilo svůj sériový model karbonovou střechou.
BMW 3.0 CSL má komponenty z materiálu CFRP použité prakticky na všech částech karoserie. Kromě střechy, kapoty a víka zavazadlového prostoru jsou z karbonu vyrobeny také přední a zadní nárazníky. Z tohoto hi-tech materiálu jsou také přední a zadní blatníky, kryty bočních prahů, zadní difuzor, zadní křídlo a zadní spoiler. Všechny karbonové komponenty se vyrábějí v malých sériích, většinou ručně a výhradně pro BMW 3.0 CSL.
Cílený výběr materiálů a nejmodernější konstrukční metody vedly k výraznému snížení hmotnosti také u dalších komponentů. Střešní spoiler BMW 3.0 CSL je vyroben z plastu vyztuženého skelnými vlákny. Titanový zadní tlumič výfuku BMW 3.0 CSL je přibližně o 4,3 kg lehčí než běžný ocelový komponent. Hliníkové odlévané vzpěry spojující horní uložení předních tlumičů s přední částí motorového prostoru mají tvar přesně přizpůsobený silám působícím v různých jízdních situacích. Pomocí numerických modelů byla vylepšena agilita a přesnost řízení s použitím co nejmenšího množství materiálu.
Také v interiéru BMW 3.0 CSL podtrhuje použití karbonu a dalších řešení snižujících hmotnost puristické vlastnosti sportovního vozu. Místo dvojice sedadel je zadní část vybavena dvěma integrovanými úložnými prostory na přilby. K mimořádně sportovnímu charakteru přispívají také CFRP výplně dveří a omezená hluková izolace. Řidič a spolujezdec sedí v M karbonových skořepinových sedadlech, která zprostředkovávají vysoce emotivní a nenapodobitelně závodní pocit na každém kilometru cesty. Diagonální spoje mezi povrchem sedáku a opěradlem připomínají řešení odlehčených sedadel historického modelu. Výšku a sklon sedadel lze nastavit výhradně v dílně pomocí třístupňového šroubového spoje. Podélnou polohu je možné měnit ručně pomocí páčky na předním okraji sedadla. M karbonová skořepinová sedadla jsou navíc vybavena vyjímatelnými vložkami opěrek hlavy.
Interiér BMW 3.0 CSL zaujme svým puristickým a exkluzivním provedením. Alcantarové černé čalounění sedadel a M bezpečnostní pásy jsou kombinovány s alcantarovým M volantem, antracitovým obložením střechy a povrchy kombinujícími Alcantaru a matný karbon. Kontrastní prošívání a další ozdobné prvky v bílé barvě ladí s vnějším lakem BMW 3.0 CSL, jehož označení modelu jsou vyražena do prahových lišt i do čalounění sedadel. Bílá hlavice řadicí páky symbolizuje klasickou formu interakce mezi řidičem a jeho vozem. Pro zapnutí a vypnutí motoru a přímý přístup k uloženým nastavením vozu jsou připravena červená tlačítka na středovém tunelu a na volantu. Matné karbonové obložení interiéru na sobě nese konkrétní pořadové číslo každého z 50 dostupných kusů. Toto označení – od #01/50 do #50/50 – odpovídá ve všech případech posledním číslicím identifikačního čísla, a představuje tak jasně viditelný a autentický odkaz na individuální identitu konkrétního vozu.